gototopgototop
  1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

Ishrana dojilja

PDF Štampa El. pošta

Piše M. Ristić, nutricionista

Dojilja ne treba da „jede za dvoje“ doslovno, ali mora da ima ishranu kojom će zadovoljiti povećane nutritivne potrebe svog organizma i obezbediti kvalitetno mleko za bebu

Majka koja doji trebalo bi da ima tri glavna obroka i dve užine. Da bi zadovoljila sve nutritivne potrebe, njen jelovnik treba da se sastoji od sledećih namirnica:

  • žitarice: ceralije, pirinač, kukuruz, ječam, heljda, proso i ovas, hleb polubeli ili crni - 250 g dnevno
  • testenine: italijanska kuhinja: pice, pite, lazanje, makaroni sa sirom, mesom, raviole, tortilje, torteline, špagete - do 300 g dnevno
  • mesa: pileće, teleće, juneće, jegnjeće, ćureće, svinjsko (but ili slabina) - do 200 g dnevno
  • riba: pastrmka, tunj, skuša, oslić i sve druge morske ribe - do 300 g dnevno
  • jaja: 4 do 5 nedeljno
  • sir: beli sremski, posan, neslan - do 150 g dnevno, ili kačkavalj do 30 g dnevno
  • mleko, jogurt, kiselo mleko - do 500 ml dnevno
  • ulje: maslinovo, suncokretovo, kukuruzno do 20 g dnevno
  • povrće: sirovo ili bareno - do 350 g dnevno
  • voće: sveže ili sokovi - do 400 g dnevno
  • med: 50 g dnevno
  • šećer: 15 g dnevno
  • napici: voćni sokovi, ruski kvas, boza, mineralne negazirane alkalne vode, limunada, đus, čaj od anisa ili voćni čaj

Primer ishrane dojilje za jedan dan

Nije lako iskombinovati sve namirnice, naročito ako se zna koliko je naporan dan dojilje. Zato evo predloga za sastavljanje dnevnog jelovnika.

  • Doručak • 50 g šunke, meko kuvano jaje, puter i med, 250 ml mleka, kriška hleba
  • Užina • 250 g voća ili 250 ml soka
  • Ručak • Krem čorba, blitva, krompir, šargarepa, luk, piletina, hleb, zelena salata i puding
  • Užina • 250 g kompota ili voćna salata
  • Večera • Pica ili pita i jogurt
  • Da bismo olakšali posao našim mamama, evo i nekoliko recepata...

    Ukusna ječmena kaša

    Potrebno je: 200 g geršle, 1 l vode i 200 g suvog voća (urme, smokve, šljive), med po ukusu.

    Priprema: Uveče potopite geršlu, ujutru je skuvajte dok ne omekša, dodajte seckano suvo voće i zasladite medom.

    Čorba od prosa

    Potrebno je: 300 g kuvanog prosa, 1 l vode, dve kašike sušenog biljnog začina, 1 kašičica karija, 1 kašičica seckanog crnog luka i 1 kašičica belog luka, pavlaka.

    Priprema: Proso skuvajte s vodom, začinom od povrća i karijem, pa poklopite i pustite da bubri. Poslužite sa pavlakom i barenim povrćem (lisnatim, zeljastim, ili paradajzom).

    Pilav

    Potrebno je: 100 g pirinča, 150 g pilećeg belog mesa.

    Priprema: Pirinač skuvajte da omekša, posebno prokuvajte belo meso, pomešajte, posolite, doajte malo ulja, stavite u rernu da se zapeče i servirajte s pavlakom.

    Supa od kostiju i povrća

    Potrebno je: 200 g junećih kostiju, 100 g junećeg me sa, 200 g povrća (boranija, krompir, šargarepa), so, supena kašika griza ili pirinča.

    Priprema: Sastojke kuvajte u 2 l vode, posolite, a na kraju dodajte griz ili pirinač.