gototopgototop
  1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

Beba i voda

PDF Štampa El. pošta

Piše Prim. dr Jasminka Komnenović pedijatar nutricionista

Unošenje dovoljno vode u važno je za održavanje svih vitalnih funkcija organizma vaše bebe. Izaberite pravu vodu za vašu bebu, i od malena stvrajte naviku uzimanja vode

Voda je sredina u kojoj se odigravaju svi životni procesi. Ona čini više od tri četvrtine zapremine tela odojčeta i 70 odsto tela malog deteta. Ona je ključna za rast i kompletno zdravlje. Ima najvažniju ulogu u varenju, apsorpciji, transportu i iskorišćavanju hranljivih materija. Voda takođe deluje kao rashladni sistem tela odnoseći toplotu do površine kože gde isparava u vidu znoja. Ako telo nema dovoljno tečnosti, dolazi do stanja koje nazivamo dehidracijom.

Dragocena svojstva vode

Dobra hidracija organizma sprečiće prehladu ili skratiti njeno trajanje. Učinivši sluznice vlažnim doprineće lakšoj eliminaciji mikroorganizama. Uzimanje dovoljne količine vode naročito one koja sadrži veću količinu magnezijuma pomaže kod konstiipacije ili zatvora. Da bi mozak dobro funkcionisao, potrebna mu je tečnost.

Voda je esencijalna za dobru ishranu. Ona je najvažniji nutrijent i kao takva je odojčadi i deci svakodnevno neophodna bilo u majčinom mleku, formuli, vodi, napicima i čvrstoj hrani u zavisnosti od uzrasta Ukupna dnevna količina tečnosti za odojče iznosi 60 do 100 ml/kg telesne težine.

Odojčad na prirodnoj ishrani svoju potrebu za tečnošću većim delom zadovoljava dojenjem, ali je potrebno ponuditi ih vodom, naročito u toplim danima ili kad su febrilna. Odojčad hranjena adaptiranom mlečnom formulom zahtevaju više vode. Vodu odojčetu ne treba zaslađivati. Posle prve nedelje života novorođenčetu se može dati i čaj od morača i anisa koji povoljno utiče na grčeve kod beba.

Da li dete uzima dovoljno vode?

Deca imaju drugačiji metabolizam od odraslih. Ona se manje znoje, ali se brže zagrevaju. Često ne uzimaju dovoljno vode. Ako je fizički aktivno, dete zahteva dvostruku količinu vode. Dete treba ponuditi vodom pre pojave žeđi, jer žeđ već znači nedostatak vode u telu.

Povećana potreba za vodom javlja se:

  • kod povišene temperature, usled bolesti i infekcije
  • kad je vreme toplo
  • kod fizičke aktivnosti

Kada je dete aktivno, neophodno je da bude dobro hidrirano, naročito ako je vreme toplo. Tada se znojenjem gubi više telesne tečnosti i postoji opasnost od dehidracije sa bolom u stomaku i nogama, zamorom i zbunjenošću. Aktivnost na temperaturi od 27°C uzrokovaće dvostruko veći gubitak tečnosti nego aktivnosti na 10°C.

Količina tečnosti koju dete treba da unese zavisi od uzrasta, spoljašnje temperature i vlažnosti. Hladna voda (od 4 do 10°C) najbolje će utoliti žeđ, jer se bolje resorbuje iz žaluca nego voda na sobnoj temperaturi. Pijenje hladne vode tokom i posle fizičke aktivnoisti ima dvostruko dejstvo jer istovremeno povećava znojenje i tako rashlađuje telo.

Vodovod, flaširana ili voda za bebe?

Za pijenje i spremanje adaptirane formule za odojčad najčešće se koristi flaširana voda ili pijaća iz vodovoda. Voda iz vodovoda sadrži hlor koji se koristi kao dezinficijens. Ako se ova voda koristi u ishrani odojčadi treba je prokuvati jer hlor tako iščezava, pa se poboljšava ukus. Ključanjem se takođe kontroliše eventualno prisustvo bakterija. Ključanje u trajanju od jednog minuta je dovoljno, jer se dužim kuvanjem povećava prisustvo potencijalno opasnih nitrata koji potiču iz prirodnih, industrijskih i poljoprivrednih izvora. Nitrati u vodi za piće mogu izazvati cijanozu, smanjenu sposobnost krvi da nosi koseonik. Ovakva voda posebno je opasna za decu mlađu od šest meseci.

Upotreba filtera vodu oslobađa teških metala, pesticida i hlora ali takođe i fluora neophodnog za zdravlje zuba. Voda iz vodovoda može sadržati olovo iz cevi i slavina pa iz slavine treba pustiti da voda teče jedan minut pre uporebe. Što je voda duže stajala u cevi sadržaj olova je veći, baš i kada je voda toplija, jer se u njoj olovo lakše rastvara. Zato uvek treba koristiti vodu iz hladne slavine. Olovo je toksična supstanca koja se brzo absorbuje i može izazvati trovanje a odojčad i mala deca su osetljivija od odraslih.

Novorođenčadi i mlađoj odojčadi dok ne počnu da koriste nemlečnu hranu sigurnije je davati flaširanu vodu. U prvim mesecima količine pojedinih minerala su neophodne za rast i razvoj. Oni se već nalaze u adaptiranoj formuli u odgovarajućim količinama pa zato treba koristiti vode relativno siromašne mineralima. Kad beba krene sa nemlečnom ishranom može se koristiti voda nešto bogatija u mineralima, koji obezbeđuju više kalcijuma i magnezijuma potrebnih za rast.

Flaširane vode nisu sterilne izuzev onih za bebe i sadrže mali broj bakterija prirodno prisutnih ili uvedenih prilikom procesiranja. I zato ih treba prokuvavati dok odojče ne pređe na čvrstu hranu.

Flaširana voda za bebe je sterilna. Ona za bazu ima destilovanu vodu proizvedenu filtriranjem vode kroz pesak i aktiviranjem ugljendioksida da bi se uklonio hlor, neprijatan ukus i miris kao i talog i teški metali.

Naučite dete da rado pije vodu

Da biste poboljšali hidratacione navike deteta ponudite mu hranu bogatu vodom: supe, voće, povrće ili mleko. Nemojte bebi davati slatke napitke koji sadrže dosta sorbitola, jer oni ne mogu utoliti žeđ, a ponekad izazivaju dijareju koja ubrzava gubitak vode iz crvnog trakta. Neka svaki dan počne vodom. Ako voda sa česme ima hlorni ukus, dodajte malo limunovog soka ili dve kockice zaleđenog voćnog soka da biste je učinili ukusnijom. Naučite dete da usvoji i zavoli ukus vode.

Ne zaboravite da dete često ponudite vodom (svakoga sata kad je dete budno), a naročito kad su dani topli. Kad je dete dobro hidrirano i apetit će biti bolji. Dajte lični primer, često i rado pijte čistu vodu.